Vraag?

FAQ

Hoe ga ik best om met lastige klanten?

  • Luister goed en beoordeel pas later.
  • Laat de klant uitspreken.
  • Vraag meer uitleg als je iets niet begrijpt.
  • Neem de klacht ernstig, ook al lijkt hij in jouw ogen onterecht of futiel.
  • Blijf altijd vriendelijk, ook bij onredelijke klanten. Ga niet in discussie of in de tegenaanval.
  • Vat lastige opmerkingen niet persoonlijk op.
  • Verschuil je niet achter excuses.
  • Leg de schuld niet bij anderen in het bedrijf. Daar heeft de klant geen boodschap aan.
  • Wees ook niet té toegeeflijk en stel je grenzen.
  • Vraag na hoe er intern bij het bedrijf omgegaan wordt met lastige klanten. Is er bijvoorbeeld iemand aangeduid naar wie je een klagende klant kan doorverwijzen?
  • Heb je op je studentenjob veel te maken met lastige klanten? Vraag dan raad aan ervaren collega’s.
  • Zoek ook een uitlaatklep na het werk. Sport bijvoorbeeld de frustraties van je af.