Weet je wat je te wachten staat?

De meeste ongevallen gebeuren namelijk op onbekend terrein. Aarzel niet om je grondig te informeren:

 

  • Wat wordt er precies van jou verwacht? Is er opleiding voorzien?
  • Welke mogelijke gevaren loop je?
  • Hoe kan je je beschermen? Vraag zo nodig handschoenen, oordopjes, veiligheidsbril, enz. als je ze niet spontaan krijgt.
  • Waar zijn de toiletten? De EHBO-koffer? De nooduitgang? 
  • Bij wie kan je terecht met vragen?

Heb je een werkpostfiche?

Het antwoord op veel van bovenvermelde vragen vind je in jouw werkpostfiche. Nuttige info, die je best doorneemt nog voor je aan de slag gaat. Voor de veiligheid mag je als jobstudent namelijk enkel de taken uitvoeren die op je werkpostfiche staan.

 

Je werkgever kent de risico's op je werkplek het best en stelt daarover een werkpostfiche op. Je krijgt deze werkpostfiche via je uitzendbureau. Aarzel niet om uitleg over je werkpostfiche te vragen!

Heb je een contract?

Je functie, werkplaats, uurrooster, vergoeding, ... met een schriftelijk contract heb je het allemaal zwart op wit. Een overeenkomst, getekend door beide partijen, is van groot belang om je rechten te garanderen. Bij arbeidsongevallen is het tevens je verzekering. Geen contract, geen deal!


Lees er alles over op www.studentatwork.be.

Ken je ook de risico's op de weg naar en van je werk?

Je werkgever beschermt je op de weg van thuis naar je werk, maar je bent wel zelf verantwoordelijk voor eigen veiligheid!

 

  • Neem je de (brom)fiets? Kies dan de minst gevaarlijke route. Uiteraard zijn jij en je fiets tot in de puntjes uitgerust.
  • Te ver om te trappen? Probeer dan het openbaar vervoer. Veilig, en – met een beetje geluk – geraak je slapend op je werk!
  • Met de auto naar het werk? Wees hoffelijk en respecteer de verkeerregels. Daarmee is eigenlijk alles gezegd. En dit geldt uiteraard ook allemaal voor de terugweg.

En dit geldt uiteraard ook allemaal voor de terugweg.

Ken je je vertrouwenspersoon?

Gebeuren er dingen op je werk waar je niet mee om kan, zoals een agressieve klant, pesterij of handtastelijkheid? Weet dan dat er in elk bedrijf een vertrouwenspersoon of preventieadviseur is waarbij je terecht kan voor een vertrouwelijk gesprek.

 

Vraag bij de start de naam en het nummer van deze persoon en aarzel niet contact te nemen als dat nodig blijkt.

Ken je de filmpjes Safety with a smile?

Ook deze filmpjes zijn een eye-opener voor wie zich op de werkvloer begeeft!